Schrijven werkt helend, vooral en ook bij mensen met trauma, dus ook of juist als je met narcistisch misbruik te maken hebt gehad. Dat schrijven helend werkt is onderzocht en bewezen. Schrijftherapie is een erkende vorm van therapie.

Bekijk voor uitleg onderstaande video van James W. Pennebaker. Hij is psychologieprofessor van de University of Texas en legt in onderstaande video uit waarom schrijven zo helend is. Ook en vooral bij trauma:

Dr. James W. Pennebaker

Schrijven met pen en papier

Het is onderzocht dat voor de therapeutische werking, schrijven met pen en papier beter werkt dan typen op de computer. Het schrijven met de hand activeert delen in je hersenen, die niet worden geactiveerd als je typt. Er is een fysieke verbinding tussen de woorden die je op papier schrijft en je onderbewuste, waardoor je beter toegang krijgt tot gevoelens en herinneringen. Je bent beter in staat de pijnlijke emoties en gedachtes te bereiken en aan je papier kwijt te raken.

Hierdoor ben je beter in staat je gedachtenstroom los te laten, wat meer ruimte en rust schept in je hoofd. Het gevolg daarvan is dat je emoties rustiger of minder heftig en uiteindelijk weer milder worden, waardoor je je zowel lichamelijk als emotioneel weer beter zult voelen. En overbodig om te noemen misschien; dit heeft weer een gunstig effect op je dagelijkse leven, je vriendschappen, je werk, je gezondheid etc.

Je kunt in het traject ‘loskomen van de traumaband’ (welke van september 2019 beschikbaar komt), wat mij betreft beide manieren (met pen en papier en/of computer) proberen en gebruiken. Het is aan jou. Weet in ieder geval dat schrijven met pen en papier beter effect heeft op het verwerken van trauma en nare ervaringen.

Voor een goed effect van de oefeningen is het ook belangrijk dat je 100% eerlijk naar jezelf bent. Dat je je volledig vrij voelt om te schrijven wát je wilt, wat je voelt en hoe jij het wilt beschrijven. Het is belangrijk dat je jezelf de vrije hand geeft en in alles eruit “te kladden”. Maak het niet mooier dan het is, doe jezelf niet groter, sterker of stoerder voor dan je je van binnen voelt. Niemand hoeft het te lezen. Schrijven werkt alleen als je eerlijk bent naar jezelf. Het hoeft niet mooi, het hoeft niet netjes of foutloos. Het is belangrijk dat jij jezelf over je eventuele eigen schaamte gevoelens heen zet, juist naar jezelf toe en je gedachtes en emoties door je pen naar buiten laat stromen. Hoe lelijk jij ze ook vind.

Het gaat er daarnaast om, dat jij meer leert focussen op jezelf en niet meer op de narcist. Probeer je tijdens de oefeningen in het traject ‘loskomen van de traumaband’ dus niet geremd of beschaamd te voelen; je mag wat je schrijft en doet, geheel voor jezelf houden. Je schrijft voor jezelf en voor niemand anders.

Het is belangrijk dat je de tijd en rust voor alle oefeningen neemt en in een rustige omgeving werkt waar je niet gestoord kunt worden. En waar je je bovendien veilig, rustig en vrij voelt. Maak die ruimte ook voor jezelf opgeruimd, knus, veilig. Creeer een prettige sfeer om in de schrijven. Probeer zo weinig mogelijk afleiding in die ruimte hebben. Bijvoorbeeld:

  • Laat geen afwas of stapels administratie in beeld, als je je hieraan stoort
  • Zet de radio en t.v. uit en nog belangrijker; de telefoon en de deurbel
  • Trek een joggingbroek en een comfy sweater aan (ofzo)
  • Kaarsje aan, rustig muziekje of juist helemaal geen geluid
  • Gebruik een pen die lekker in je hand ligt en goed schrijft, niet eentje die na vijf minuten schrijven pijn gaat doen of begint te lekken
  • Zorg ervoor dat je de komende uren niks moet, qua afspraken of verplichtingen
  • …You get the picture
Schrijftherapie bij narcistisch misbruik

Perfecte spelling, schrijfstijl en grammatica zijn dus ‘totally not’ belangrijk. Dit is geen cursus verhalen of Nederlands schrijven. Je hoeft geen Harry Mulish of Saskia Noort te zijn en je hoeft het zélfs niet leuk te vinden. Sterker nog; je zult het af en toe heel vervelend vinden. Al zul je na enige tijd ervaren dat het toch iets positiefs met je doet. Het is dus echt niet belangrijk dat je handschrift netjes is. Stoor je a.u.b. niet aan al deze dingen. Ze zijn niet van belang voor de werking van deze methode.

Zoals al aangegeven; je krijgt veel schrijfoefeningen, maar niet uitsluitend. Het traject bestaat ook uit andere ‘doe-oefeningen’. Maar:

Wat is nu het mooie aan schrijven als therapie?

Wat het schrijven in dit traject overigens niet is: het is niet een vorm van dagboek schrijven of “van je af” schrijven hoewel dat best inzichten en opluchting kan geven. In dit traject krijg je gerichte en specifieke schrijfoefeningen in verschillende vormen die ervoor zorgen dat:

  • door wát je schrijft op papier, je langzaam maar zeker steeds meer afstand van de emotionele lading van je ervaringen kunt nemen.
  • jij door je pen en papier, van afstand en dus objectiever leert kijken naar wat er met jou is gebeurd. En zo objectiever naar jezelf en situaties leert kijken.
  • schrijven met de hand activeert beide hersenhelften waardoor je zowel rationeel en op logische manier ervaringen omschrijft en tegelijkertijd je emoties bereikt wat, onderzocht en bewezen, ontlading en opluchting veroorzaakt bij pijn en trauma. Te vergelijken (ongeveer) met het effect of de werking van bijvoorbeeld EMDR therapie.
  • je beter in staat bent (nare) ervaringen los te laten en laten ‘oplossen’
  • je je bewuster wordt van wat er in en met jou gebeurt qua emoties en gevoelens of pijntjes en spanningen, wanneer je gemanipuleerd of misbruikt wordt, terwijl je anders misschien langdurig onbewust blijft over wát er precies gebeurt.
  • jouw pen en papier objectieve betrouwbare toeschouwers zijn die ‘zien’ wat er met jou gebeurde…waardoor jij zelf dingen in een nieuw of ander licht gaat zien.
  • je je veel bewuster zult worden van de dynamiek tussen jou en je narcistische ex, dan wanneer je op ‘gespreks -en pieker-niveau’ blijft.

Overtuigd en krijg je er zin in?

Boek dan hier het traject Loskomen van de Traumand.

Delen? Graag!